Ride4Less

Poradnik dotyczący zwrotu auta w najmie

Wielu z Was zastanawia się nad tym co będzie po okresie najmu – inaczej mówiąc – jak wiele (nie)zapłacę za uszkodzenia przy zwrocie auta? W poniższym poradniku przybliżymy Wam sytuacje związane z zakończeniem okresu najmu i jak należy postępować w takiej sytuacji.

Poradnik ten jest odpowiedzią na jeden z wielu fałszywych zarzutów dla najmu, który niby cechuje się niskim kosztem użytkowania auta w czasie najmu, ale gigantycznym kosztem przy zwrocie auta.

 

  1. 1. Zbliża się okres zwrotu auta.

 

Zazwyczaj około 30 dni przed końcem okresu najmu otrzymujesz e-mail z informacją dotyczącą zwrotu auta. W mailu są szczegóły dotyczące daty końca najmu z prośbą o ustalenia dnia i godziny zwrotu oraz miejsca. Firmy leasingowe mają od jednego do kilku punktów zwrotu aut, które zazwyczaj są również placami aut poleasingowych.

 

 

  1. 2. Przygotowanie auta do zwrotu.

 

Przed zwrotem auta należy je dokładnie umyć i posprzątać w środku sprawdzając czy wszelkie elementy fabryczne: zapalniczki, zaślepki, dywaniki są na miejscu tak jak w dniu odbioru auta nowego. Każdy z tych elementów jest sprawdzany, jeżeli go nie ma, zostaje wyceniony i dodany do kosztorysu zwrotu. Jeżeli auto posiada uszkodzenia, które są wynikiem szkody parkingowej lub stłuczki należy je zawsze zgłosić do ubezpieczalni i naprawić przed zwrotem auta. Pęknięta szyba również powinna zostać zgłoszona do wymiany przed zwrotem auta, ponieważ koszt zgłoszenia do ubezpieczalni jest niższy niż późniejsza wycena wg kosztorysu Dekra.

 

 

  1. 3. Zwrot auta – wizyta na placu.

 

W dniu zwrotu auta należy udać się do wcześniej umówionego miejsca w celu zdania pojazdu. Pamiętajcie, żeby być punktualnie lub nawet wcześniej – zwroty dokonywane są wg kalendarza i wyznaczonych godzin – jeżeli spóźnicie się, to możecie nie zostać przyjęci, ponieważ cała procedura trwa około 45-60 minut, a na każdą godzinę umawiani są klienci. Pamiętajcie też, że oprócz pełnego wyposażenia powinniście posiadać komplet kluczyków do auta, dowód rejestracyjny oraz coraz rzadziej spotykaną – książkę serwisową. Po oględzinach auto zostaje przyjęte, a Wy podpisujecie protokół zwrotu oraz wstępny raport oględzin auta. Przykładowy raport dostępny jest na końcu poradnika.

 

 

  1. 4. Opis stanu technicznego oraz kosztorys.

 

Zazwyczaj w przeciągu 30 dni od daty zwrotu auta otrzymujecie na maila pełny opis stanu technicznego auta oraz szczegółowy kosztorys zawierający ewentualne koszty napraw czy brakujących elementów. Opis stanu technicznego oraz kosztorys znajdują się na końcu poradnika.

 

 

  1. 5. Porady i ciekawostki związane ze zwrotem.

 

Kilka ważnych zasad związanych ze zwrotem, żeby nie było później zaskoczeń:

  • Dokładnie umyjcie auto – dzięki temu sami przekonacie się czy są jakieś uszkodzenia ponadnormatywne
  • Przeczytajcie przewodnik zwrotu auta, żebyście nie byli zaskoczeni kosztorysem – dostępny na końcu poradnika
  • Pamiętajcie zwrócić auto z takimi elementami jakie były w wyposażeniu przy odbiorze auta z salonu – pamietajcie o: zestawie naprawczym, “złodziejce” do śrub, trójkącie ostrzegawczym, itp.
  • Usuńcie naklejki oraz ewentualne oklejenia reklamowe – rozklejenie auta również zostanie wycenione i dodane do kosztorysu
  • Sprawdźcie przebieg – każdy kilometr ponad umowny zostanie naliczony i dodany do kosztorysu
  • Zabierzcie komplet kluczyków oraz dowód rejestracyjny – jeżeli zapomnicie, nie martwcie się – można go dostarczyć później
  • Od oględzin możecie się odwołać – ale pamiętajcie – wszystko w granicach rozsądku – nie możecie się odwołać od ewidentnych uszkodzeń
  • Co nie boli? Alufelgi – otarcia oraz delikatne ubytki na felgach traktowane są jako normatywne zużycie
  • Co może zaboleć? Absolutnie, ale to absolutnie NIE demontujcie wyposażenia wewnętrznego auta ani nie dodajcie elementów stałych, nie możliwych do zdemontowania – przykład – jeden z klientów dostał od wnuczki misia, którego woził w aucie, ale nie miał go jak zamontować, to wykorzystał do tego wkręt do drewna i przykręcił misia wkrętem do konsoli centralnej auta – zapłacił za to 12 000zł – wymiana całej deski rozdzielczej. Zalecamy – nie idźcie tą drogą.
  • Co jeszcze może zaboleć? Palenie w aucie – ale nie samo palenie, czego też w sumie nie polecamy, ale nieumiejętne pozbywanie się popiołu czy petów z papierosów – jeden z naszych klientów wyrzucając resztki papierosa przepalił podsufitkę w aucie – Mercedes GLA – koszt 3800zł, AUĆ!

 

Jeżeli macie jakieś pytania związane ze zwrotami – piszcie, odpowiemy – działając już ponad 3 lata na rynku nasi klienci zwrócili setki aut, więc na tym polu też mamy spore doświadczenie. Poniżej oprócz przewodnika zwrotu znajdziecie dokumentacje dotyczące zwrotów trzech różnych aut.

 

Załączniki:

Przewodnik zwrotu pojazdu

 

Raport oględzin – Audi Q5

Ocena stanu technicznego

Kosztorys

 

Raport oględzin – BMW X4

Ocena stanu technicznego

Kosztorys

 

Raport oględzin – Alfa Romeo Stelvio

Ocena stanu technicznego

Kosztorys

 

 

 

ul.Smolna 4
00-375 Warszawa
Polska

Śledź nas na