Blog

Leasing samochodu elektrycznego w 2022 roku

Leasing samochodów elektrycznych w 2022 roku może cieszyć się zwiększonym zainteresowaniem za sprawą programu Mój elektryk, który w pierwszym kwartale ma objąć także przedsiębiorców. Dopłaty do leasingu samochodów zeroemisyjnych powinny ożywić ich rynek i rozszerzyć krąg zainteresowanych nimi osób.


Zasadniczo ta forma finansowania ma takie same warunki dla samochodów spalinowych i elektryków. Koszt, okres trwania umów, wysokość pierwszej wpłaty oraz procedury są identyczne. Jednak leasing samochodów elektrycznych ma swoją specyfikę, a przede wszystkim daje możliwość skorzystania z programu dofinansowania, który tutaj szczegółowo opiszemy.

Mój elektryk – program dofinansowania samochodów elektrycznych

Program z dotacjami dla samochodów elektrycznych ruszył już w 2021 roku, ale mogły z niego korzystać tylko osoby fizyczne. Od tego roku będzie dostępny także dla firm. Realizacja programu przewidziana jest do końca 2025 roku.

Program Mój elektryk pozwala na otrzymanie dofinansowania również do leasingu aut elektrycznych. Formalności odbywać się mają za pośrednictwem firm leasingowych, czyli po wybraniu modelu i firmy uczestniczącej w programie, wniosek o leasing auta z dofinansowaniem składa się bezpośrednio do niej. Większość firm zajmujących się leasingiem będzie uczestniczyć w tym programie, jako pierwsze wdrożyły go firmy oferujące głównie wynajem długoterminowy samochodów luksusowych.

Jakie są zasady korzystania z dofinansowania leasingu samochodu elektrycznego?

Z dofinansowania samochodu elektrycznego w formie leasingu mogą korzystać firmy, w tym osoby fizyczne prowadzące działalność. Są nim objęte samochody nowe oraz zarejestrowane przez dealera z przebiegiem nie większym niż 50 km. Dotacja wypłacana jest na pokrycie w całości lub części, w zależności od warunków umowy, opłaty wstępnej na poczet leasingu.

Wysokość dotacji dla leasingu na samochód elektryczny może wynosić:

  • do 18 750 zł dla samochodu osobowego (M1) kosztującego maksymalnie 225 000 zł. Jest to kwota brutto lub netto w zależności od statusu podatkowego przedsiębiorcy. Auta z ceną wyższą niż 225 tys. zł nie są objęte programem;
  • do 27 000 zł dla samochodu osobowego kosztującego maksymalnie 225 000 zł przy deklaracji rocznego przebiegu wynoszącego ponad 15 tys. km. Obsługujący program NFOŚiGW, będzie upoważniony do kontrolowania przebiegu podawanego w CEPiK;
  • do 70 000 zł (z tym że nie więcej niż 30% kosztów kwalifikowanych) dla samochodów dostawczych i ciężarowych (N1);
  • do 4 000 zł (nie więcej niż 30% kosztów kwalifikowanych) dla motorowerów, motocykli, trój- i czterokołowców (L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e).

Maksymalna cena aut elektrycznych w leasingu w programie Mój elektryk jest uzależniona od statusu VAT korzystającego przedsiębiorcy i wynosi:

  • 225 000 zł brutto (182927 zł netto) dla przedsiębiorców, którzy nie są płatnikami VAT;
  • 248 206 zł brutto (201793 zł netto) dla płatników VAT, użytkujących auto służbowo i prywatnie, i odliczających 50% VAT;
  • 276 750 zł brutto (225000 zł netto) dla płatników VAT, wykorzystujących auto wyłącznie służbowo i mogących 100% VAT.

Jakie samochody elektryczne w ofercie leasingu mogą mieścić się w tych kosztach? Całkiem sporo. Kryteria te spełniać może m.in.:

Oferta ta stale będzie się powiększać o produkty nowych marek, np. Ford w leasingu.

Dlaczego leasing samochodu elektrycznego jest opłacalny?

Pierwszym powodem, dla którego warto zdecydować się na leasing samochodu elektrycznego, jest wyższy niż u aut spalinowych limit kosztów podatkowych, który wynosić może 225 000 zł, zamiast 150 000 zł. Jeśli auto jest droższe, to w koszty uzyskania przychodu można wliczyć tylko taką część każdej opłaty leasingowej, w jakiej limit kosztów ma się do ceny samochodu. Limity te nie obowiązują w przypadku odsetek, które w całości można wrzucać w koszty. Samochód elektryczny w leasingu daje więc większe korzyści podatkowe (tzw. tarczę podatkową).

Drugim dowodem opłacalności leasingu aut elektrycznych jest możliwość odliczenia 50 lub 100% VAT, o której wspominaliśmy powyżej. Dotyczy to także faktur za prąd wykorzystywany do ładowania samochodu.

Wreszcie nie można zapomnieć o niskim koszcie ładowania elektryków. Jest on oczywiście uzależniony od sposobu użytkowania i ładowania, ale szacuje się, że przejechanie elektrykiem 100 km stanowi jedynie około 30% – 35% kosztów, jakie trzeba by ponieść, korzystając z auta spalinowego o zbliżonych gabarytach i mocy.

Do tego bezpłatny parking w strefie płatnego parkowania oraz możliwość poruszania się buspasami, dzięki czemu oszczędzasz nie tylko pieniądze, ale również cenny czas.

Podsumowanie

Wybierając auto firmowe do leasingu, warto zastanowić się nad samochodem elektrycznym. Oprócz korzyści podatkowych i finansowych tej formy posiadania pojazdu pojawiająca się od 2022 roku możliwość uzyskania dodatkowej dotacji wydaje się bardzo atrakcyjna. Firma zyska też wizerunek nowoczesnej i oryginalnej, niebojącej się korzystać z najnowszych osiągnięć technologicznych i dbającej o środowisko.

Polecane posty